Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Krämpor

Posted by hellbom på 122007000UTC12bUTCMon, 17 Dec 2007 05:13:43 +0000 26, 2007

formak.jpgHäromåret lärde jag mig ett nytt ord. Förmaksflimmer! Du har förmaksflimmer, sa läkaren på Södersjukhuset efter att ha lyssnat på mitt bröst. Vad vackert det lät! Jag såg för mig ett rum en solig söndagmorgon. Fönstren stod halvöppna och de lätta gardinerna rörde sig i vinden och sände solglimtar runt rummet, över den blanka chiffonjén, i vitrinskåpets glasrutor och kristallkronans kläppar. Det kunde vara en bild skapad av Sven Nykvist, den mästerlige filmfotografen.

Men förmaksflimmer är allvarligare än så. Det kan leda till stroke och död. Det måste behandlas med mediciner.

Under lång tid höll det sig borta, men plötligt en dag började hjärtat fladdra. Jag kunde följa det på blodtrycksmätaren. Det pulserande hjärtat stannade plötsligt, så slog det några snabba slag och återgick sen till normal takt. När slutresultatet visade sig blinkade ett litet hjärta på displayen, vilket betydde ”allt är inte som det ska, tala med din läkare”.

Just nu blinkar det alltmer sällan, hjärtat dunkar inte längre när jag ligger på vänster sida.

Det är klart att man får vara beredd på krämpor när man blir gammal. Men jag blir förbannad när jag inte kan lyfta högerarmen över axeln, när jag inte kan slå i en spik och skruva i en skruv.

Så är det synen. Efter en operation av gula fläcken såg jag en större bild med höger öga än med vänster, räta linjer och tryckta rader buktade sig, under två år öppnade jag inte en bok.

– Du kan vara glad att du ser överhuvudtaget, sa ögonläkaren kallt, hade vi inte opererat så hade du varit blind.

Det är nog värst med hörseln. I sällskap hör jag knappast ett ord av vad som sägs och folk betraktar mig antagligen som en idiot, vilket kanske inte är så felaktigt. Den dåliga hörseln orsakar bristande balans. Rätt som det är dråsar jag omkull. Det har hänt mitt ute på gatan. Vänliga damer har kommit rusande för att hjälpa mig upp. Aldrig en karl. De tror väl att jag är ett fyllo.

Och slår jag då hål på ett knä eller en armbåge vill det inte sluta blöda. Det är waranet.

Annars är det bra. Bara bra!

2 svar to “Krämpor”

  1. Mollis said

    TRASSEL MED SYNEN, ja… Det är ju inte så himla kul i det här yrket.

    Du skriver om Gula fläcken – jaa, en närbesläktad åkomma är NÄTHINNEAVLOSSNING som många stora män (och kvinnor) har torskat på – Magnus Härenstam t.ex., och Lukas Moodyssons morbror Dick Åkerblom, min pianolärare och guru och bäste vän och en av de i sinnet yngsta människor jag träffat (han är född 1926).

    Efter att jag två gånger har opererats på S:t Eriks ögonsjukhus för denna hemska åkomma är synen sannerligen inte längre vad den en gång var. Det är ”sotflagor”, ”grodyngel”, cirklar, prickar och ringar i synfältet.

    Ibland ”glömmer” man alla dessa otrevliga prylar som svävar omkring framför ögat, men de finns där hela tiden. Särskilt om man tittar på det alldeles tomma försättsbladet i en bok, då dansar grodynglen tarantella framför pupillen.

    ”Det är sånt du får leva med”, som han sa, doktor Björn Steen på S:t Erik…

    Tjaa – ”det finns dom som har det värre”, som min salig mor alltid sa.

  2. Håkan said

    Trist att Du lider av förmaksflimmer. Du kanske skulle diskutera kateterablation med Din kardiolog så Du slipper eländet? Om man blockerar förmaksöret med en liten fiffig grej som heter Watchman så kan man slippa waranet. Bara ett tips.

    Välkommen till oss medflimrare på http://örmaksflimmer.se/ (Förmaksflimmer.se)!

    Håkan

Kommentera

 
