Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Vad ska du bli när du blir stor…?

Posted by hellbom på 122007000UTC12bUTCSat, 15 Dec 2007 06:53:55 +0000 26, 2007

img010.jpg

DN:s stora redaktion: Lennart ”Bomben” Persson, Thorleif, Sommar-Svensson.

Det fanns aldrig någon tvekan. Från tidigaste barndom visste jag att jag skulle bli journalist. Mollie Faustmans Tuttan och Putte var min första kontakt med Dagens Nyheter. Senare i livet skulle jag lära känna dem båda, Tuttan och Hampe.

Min första tidning är en liten blå anteckningsbok, när jag just har lärt mig skriva. Antagligen finns den bland de högar av papper, böcker och tidningar som fyller min kökssoffa. Den stora storyn där var ett referat av Charles Lindberghs Atlantflygning. Min första stora nyhetsupplevelse var kidnappingen av Lindberghs baby.

Nästan varje dag syntes Stockholms-Tidningens reportageplan över stan. Däruppe skulle jag vilja sitta och titta ner på Hornstull och så snabbt sticka iväg till en stor järnvägsolycka eller ner till Göteborg för att intervjua en filmstjärna som just kommit med båten från New York. Ken Maynard kanske.

Så kom OS i Berlin. Och spanska inbördeskriget.

I tredje och fjärde klass hette vår lärarinna Sara Montelius. Varje lördag delade hon ut flitkort. Det var vyer över svenska landskap. Alla fick ett kort. Var har jag dem?

I femte klass fick vi magister. Bengt Bergman, konsthistoriker, som varje sommar reste till Gotland för att forska. Han har skrivit boken ”Genom gotländska bygder” och ”Stockholm genom tiderna”, som är korrekt men ganska träig.

Både Montelius och Bergman ansågs lite finare och var sannolikt lite bättre bildade än vanliga folksskollärare. Det var kanske därför vi en dag fick besök av en journalist från Dagens Nyheter som frågade vad vi skulle bli när vi blev stora.

Grabbarna svarade kock och lokförare och annat trist – jag drog till med chefredaktör. Den kvinnliga journalisten log och gratulerade sin blivande kollega. Hon skrev om kocken och lokföraren men inte om chefredaktören. Men långt, långt fram i livet la hon bort titlarna med mig och det var en stor händelse. Hon hette Eva von Zweigbergk.

Bengt Bergman tyckte att vi borde lära känna vår stad genom att gå ut och göra reportage. Mitt första jobb var skulptören Ivar Johnsson på Lorensberg nere vid Pålsundet. Men han var inte hemma, så det fick bli en skildring av skulpturerna i den ganska skräpiga trädgården.

Nästa uppdrag gick bättre. Det var Högalidskyrkan. Inne i kyrkan träffade jag en gubbe som berättade allt vad jag ville veta och jag fick ihop en ganska bra grej. Jag bestämde mig för att den berättande gubben var kyrkoherde Bertil Mogård.

Mogård var inspektor för Högalids folkskola om jag minns rätt, i alla fall fick vi besök av honom en dag. Jag såg ju genast att han inte var min sagesman, och det blev minst sagt pinsamt när jag kallades fram för att läsa upp mitt reportage.

– Det var bra det där, sa kyrkoherden efteråt, men det var inte mig du hade träffat.

Man ska alltid kolla fakta.Man ska inte ljuga. Man åker alltid dit.

Jolo fabulerade ofta. Eller friserade sanningen en aning, så att det skulle se bättre ut. Inte fan kommer det två horor ridande på renhållningens hästar en morgon på Rörstrandsgatan. Sånt kan möjligen hända i Dublin.

Och Eld sa: ”Om jag berättade sanningen skulle mina kåserier bli ganska trista”. Men en kåsör bör ju ha rätt att ta sig friheter.

Alving talade alltid sanning, tror jag. Det högaktar jag henne för. Det blev ju bra ändå.

Pappa gjorde illustrationer till Diakonistyrelsens tidningar och genom honom fick jag mina gudliga betraktelser på tryck. Jag tyckte inte det var särskilt märkvärdigt. Jag gick inte omkring och skröt om det.

Det var Dagens Nyheter jag siktade på.

Kommentera

 
