Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Finns det nåra snälla barn

Posted by hellbom på 122007000UTC12bUTCTue, 11 Dec 2007 07:29:05 +0000 26, 2007

En gång för mycket, mycket längesen satt jag i knät hos jultomten på NK. Det var ingen riktigt behaglig upplevelse, jag visste att det var en utklädd gubbe, och det var med en viss lättnad jag hoppade ner.

Den här tomten som kommer på julafton med paket och undrar om här finns nåra snälla barn är inte så gammal. Han uppfanns 1874 av Jenny Nyström som illustration till Viktor Rydbergs berättelse ”Lille Viggs äventyr på julafton”.

Så här såg han ut, Jenny Nyströms tomte. Hon lär ha haft sin far till förebild.

                                            tomte_gra1.jpg         

Han är en ganska liten knatte, som synes, och han är utan tvivel släkt med den urgamla svenska tomten som var en liten elak fan, som höll till i lagårn och ställde till sattyg om han inte blev mutad på lämpligt sätt.  Vid Tomasmäss, den 21 december, gick kontraktet med tomten ut och det var då man ställde ut gröt till honom. 

Men julklappar fick man även i äldsta tider. Det var julbocken som delade ut dem. I ”Tant Brun, tant Grön och tant Gredelin” klär farbror Blå ut sig till julbock, men blir något förvirrad när en annan julbock gör entré. 

Den första tomten jag minns var också den sista jag trodde på. Vi var på Mörkö det året och satt och väntade i köket. Jag var tre år, kanske fyra. Så bultade det på dörren. Hjärtat hoppade i skräck och förtjusning. Och tomten kom in. Han var så tunn och smal. Han hade så små vita händer. Men julklappar hade han och det var det viktigaste.

Innan vi hade hunnit öppna paketen kom moster Rut in i köket. Hon hade varit på dass bara. Jag visade henne vad jag fått. Då såg jag hennes händer. Små och vita. Likadana som jultomtens. Och plötsligt insåg jag. Det var moster Rut som var jultomten. Vilket lurendrejeri! Jag kände mig djupt besviken.

Det är inte så många gånger jultomten har kommit till mig. Oftast har jag själv varit jultomte i en utochinvänd amerikansk militärpäls och pappmask. Jag lyckades nog inte lura mina egna barn så värst länge.

Jultomten har ändrat utseende på senare år. Magen har blivit tjockare. Luvan är pälsbrämad, liksom manschetterna.  Kring den runda midjan ett brett svart bälte. Det är Coca-Colas tomte som är mönstret. Han uppfanns 1931 av den svensk-amerikanske tecknaren Haddon Sundblom.

                                     coke-santa3601.jpg

Natten till juldagen kommer han flygande, dragen av sina åtta renar Dasher, Dancer, Prancer, Vixen, Comet, Cupid, Donner och Blitzen.

De flyger från hus till hus och han kravlar sig ur och kryper ner i skorstenarna, brölande sitt ho-ho-ho. Att han inte fastnar är ett under.

Så långt har vi ännu inte amerikaniserats. Fortfarande kommer tomten på julaftons kväll, efter Kalle Anka och skinkan.

Det bultar på dörren. Finns det nåra snälla barn här…?

                               

                                                         

                                                        

   

                                                         

Kommentera

 
