Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Julbord

Posted by hellbom på 122007000UTC12bUTCMon, 10 Dec 2007 06:56:27 +0000 26, 2007

julspec_julbord_410.jpg

Stockholmsjournalisternas seniorer åt julbord häromdan. För första gången på många år var jag inte med. Visst hade det varit trevligt att träffa gamla kompisar, visst hade varit en angenäm omväxling att äta nånting som man inte lagat själv – men problemet är att jag hör så fruktansvärt dåligt. I slamret och sorlet kring ett matbord uppfattar jag knappast ett ord, blir jag tilltalad svarar jag alldels uppåt väggarna, tar jag upp ett samtalsämne visar det sig att det alldeles nyss har avhandlats.

Är det inte märkligt att det i denna elektronikens och datateknikens underbara värld inte går att konstruera hörapparater som det verkligen går att höra med? Mina hörapparater tillhör de modernaste och har kostat tusentals kronor, men den enda gången de fungerar som de ska är när jag kopplar in T-slingan framför TV.

Nog om detta nu. Jag stannade hemma och kokade havregrynsgröt.

Seniorernas julbord är nu inte något riktigt julbord. Det anses att man under december månad ändå äter så mycket julmat att julaftonens hemmamåltid nästan blir en antiklimax. I år serverades alltså gravlax på toast, helstekt contrafilé och spansk mandelchokladtårta. Inte så dumt! Det lär ha utbrutit en diskussion om vad contrafilé egentligen är. Som självutnämnd matexpert föreslår jag utskuren biff av innanlåret.

Jo, det stämmer nog. Jag tillhör dom som i forna tider nästan föråt mig på julmat under december månad. Jag ingick nämligen i den grupp journalister som testade restaurangernas julbord. Så här i efterhand måste jag erkänna att den där testningen var en fullkomligt sanslös bluff. Bland provätarna ingick kanske en och annan som hade lite matkunskap, men de allra flesta av de här matfrossarna glufsade i sig utan att begripa om det var bra eller dåligt.

Att tidningarnas ledning kastade ut en massa pengar på det här tvivelaktiga projektet kan förefalla obegripligt, men antagligen såg de på satsningen som en julbonus till medarbetarna. Att inte krögarna protesterade kan bara förklaras med att de kritiska anmärkningarna oftast var högst marginella och att det viktigaste var att komma med även om rankningen inte blev så hög.

Det händer faktiskt att jag köper lutfisk  kring Lucia och någon gång har jag kokat risgrynsgröt för det bjuds inte hos min dotter Annika eller dotterdotter Linnea. Lutfisk smakar nu inte ett enda dugg, om man inte förstärker den med en massa bacon och skånsk senap. Bäst är den dan därpå som sufflé.

Som nygifta, långt ner i 40-talet, köpte vi ett flak långa och la i blöt en balja i köket. Det verkar vara mycket längesen.

Tidningarna tävlar med varann om att göra smaskiga julmatsbilagor, men hur många anstränger sig egentligen för att införskaffa kalvhals, svinlägg och kalvlägg till Pernillas kalvsylta? Och ni som vanligtvis bär hem pizzor, kebab och frusna fiskgratänger – vågar ni er verkligen på att stoppa Jens Linders julkorv?

I min barndom ingick alltid svampomelett på kantareller i julbordet. Det var de bästa jag visste, det smakade sommar. Numera tycks allt vara tillåtet, hummer, kräftor, sushi och sukiyaki, pasta och kalkon.

För mig står Janssons frestelse som nummer ett, och köttbullar, och en skiva gravad lax, och sillsallad, och skinka förstås – och mandelmusslor med hallon och vispgrädde.

Nej, stopp nu! Tänk dig för! Julbordet är en fröjd för ögat, men inte för magen.

Kommentera

 
