Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Nu tändas åter ljusen…

Posted by hellbom på 122007000UTC12bUTCSun, 09 Dec 2007 07:39:02 +0000 26, 2007

julmarknad.jpgNu tändas åter ljusen i min lilla stad…, skrev Per-Martin Hamberg där han satt i Stockholm och längtade till sin ungdomsstad Östersund. Och med sin smältande stämma sjöng Gunnar Wiklund visan så att ögonen tårades.

Det är andra advent i dag, men jag har inte tänt något ljus, det hänger ingen stjärna i mitt fönster. När jag ser ner över gården glittrar och glimmar det från grannarnas lägenheter. Räcket till en nyuppförd balkong har ett diadem av små lampor som lyser mitt i natten. Tänker de inte på elräkningen? Ännu kan vi inte jämföra oss med amerikanerna som tävlar med varandra i smaklös juleklärering. Smaka på det ordet. Eklärering – det är inte så lätt att uttala.

Elbolagen borde tacka Erling Persson – grundaren av Hennes & Mauritz – för det var han som satte igång den här ljusexplosionen. En decemberkväll i början av 40-talet hade han sina vägar förbi Hammarbyhamnen och där låg en tysk båt med en lysande stjärna i kajutfönstret. ”Aha”, tänkte Persson och så skyndade han hem och engagerade några damer som fick tillverka adventsstjärnan ”Tindra Kristall”. Sen rullade det på.

Det var förresten han som gav oss kulspetspennan också. I många gamla Stockholmshus fanns inkörsportar som tillät häst och vagn att köra in. Nu användes de inte längre och Erling P hyrde ett antal portar och startade de små butikerna Ur&Penn. Där köpte vi de första kulspetspennorna.

Allt han gjorde var inte så lyckat. Bläckpennshållaren PS exempelvis. Han annonserade PS på Dagens Nyheters sistasida tills chefredaktören, kommendörkapten Dehlgren, satte stopp för annonserna. Han lät gång på gång lura sig att läsa dem i tron att det var de sista krigsnyheterna. För övrigt läckte bläcket ut när solen lyste in.

Men nu har jag kommit på avvägar. Var var jag? Jo, det är andra advent och ljusen tänds.

                                     weihnacht1.jpg

Jag borde väl masa mig ner till Stortorgets julmarknad för att få uppleva lite Weihnacht-Stimmung från gamla tider, men vädret är så trist så det bär emot. Julklappar har jag ännu inte köpt och måndagen får jag väl ägna åt att installera den nya scannern och kika lite på Nobelfesten.

Men på Luciadagen, allra senast, ska det banne mig bli av – för nu lackar det snabbt mot jul.

                                            ***            

Vem var då Per-Martin Hamberg? undrar de fåkunniga. Jo. under nära 20 år – från 1945 och framåt – styrde han vår underhållning i hemmiljö. Han startade ”Frukostklubben”, ”Karusellen” och ”20 frågor” i radio. I TV svarade han för ”Kvitt eller dubbelt”, ”Stora famnen” och ”Hylands hörna”. Han avslutade sin karriär som chef för Aktuellt och regisserade på sidan om ”Knäppupp”-revyer och skrev romaner. Under sina första Stockholmsår jobbade han på brevcensuren och han var en av mina passagerare när jag var hissförare på Centralposten. En av hans brevläsande kollegor var en ung dam som hette Astrid Lindgren.

Kommentera

 
