Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Vilse i pannkakan

Posted by hellbom på 122007000UTC12bUTCWed, 05 Dec 2007 07:06:20 +0000 26, 2007

that_70s_show_1176219515.jpg

Donna, Kelso, Eric, Hyde, Jackie, Fez – That 70´s show

Mina eftermiddagsrutiner har blivit rubbade. Jag känner mig helt vilsen. TV4 har lagt ner de tre serier jag brukar se innan jag intar min frugala middag. Jag är en dålig TV-tittare. Jag ser lite nyheter, lite sport och en och annan film. Men ”Idol” och ”Bonde söker fru” känner jag bara till genom kvällspressen. Det är tre program jag brukar se – och jag skäms nästan för att nämna dem för de är verkligen inga höjdare. De är ”The King of Queens”, ”Tredje klotet från solen” och ”That 70´s show”.

king_of_queens21.jpg

The King of Queens

”Kungen” handlar om en fet och lat kille som kör budbil i Queens. Hans fru jobbar som sekreterare på advokatkontor på Manhattan. I deras källare bor hennes far som är den mest egotrippade, vidriga typ som skådats i en TV-serie. Jag misstänker starkt att den skådisen är likadan i verkligheten. En granne och jobbarkompis till chaffisen är ”a person of color” – han är svart alltså – och verkar någorlunda vettig. Alla skäller på alla hela tiden och det är en gåta hur det här äktenskapet kan hålla. Man fjäskar för chefer, lurar sina vänner, har problem med släkten. En helt vanlig familj i the United States of America.

3rd-rock-from-sun.jpg

Tredje klotet från solen – Dick, Tommy, Sally, Harry

De två andra serierna är skrivna av äkta paret Bonnie och Terry Turner, som är bra på repliker. ”Tredje klotet” handlar om fyra aliens som kommer till jorden för att studera människorna. Intrigen är naturligtvis alldeles uppåt väggarna men den del sanningar om human behaviour vaskas nog fram. Sally spelas av nu 40-åriga Kristen Johnston som i ungdomen var utbytesstudent i Sverige. Var och när vet jag inte. Att ingen journalist grävt fram detta förvånar mig. Hennes kille – den lille tjocke polisen Don – känner vi igen som Seinfelds odräglige granne, postisen Newman.

Jag saknar Donna

Hon är den trevligaste tjejen i gänget som träffas i Formans källare i en kåk i en liten stad i Wisconsin i slutet av 70-talet. Lite grann påminner mig den här serien om mina unga dar i New Yorks Greenwich Village. Det var visserligen 35 år tidigare, vi var lite över 20, de här ungdomarna befinner sig mellan high school och college/förvärvsliv och är kring 18 år gamla, men jargongen är ungefär densamma, även om det snackas mera sex här i TV än hos oss på 40-talet.

Donna hänger ihop med Eric Forman, som är en beskedlig typ som har lite svårt för att växa upp. Den andra bruden, Jackie, är en liten självgod streber, som lägger sig med den ena killen efter den andra. Privat heter hon Mila Kunis, är född i Kiev, kom till USA vid 7 års ålder och började i teaterskola. Hon pikar ständigt Donna för att hon är så lång (178 cm). Själv är hon 160 och när de fotograferas tillsammans sitter Donna alltid ner. Kelso är en supertönt, Hyde en lite knölig udda typ och Fez en missanpassad utbytesstudent och olycklig tjejfluktare. Erics farsa Red är en veritabel buse utan jobb och hans morsa är sjuksköterska och heavy tippler med en flaska på lut nånstans. Hur de kan klara att hålla igång det hela, kåk och bil och ofta utfordra hela gänget i det Formanska köket besvärar sig inte manusskrivarna med att förklara.

Jag inbillar mig att jag alltid lär mig något av de här programmen, men jag skulle naturligtvis lära mig nyttigare saker om jag såg Discovery och Kunskapskanalen. Kanske jag har skrivit av mig den här skiten nu. Time for new routines. En eftermiddagspromenad runt Fjällgatan eller Vita Bergen.

 Jag ger mig fan på att när jag väl kommit igång med de nya rutinerna så dyker de här programmen upp igen. Men i dag blir det nog ”Nanny” och ”Simpsons”.

4 svar to “Vilse i pannkakan”

  1. Mirta said

    certainly like your web site but you need to test the spelling on several of your posts.

    A number of them are rife with spelling problems and I find it very troublesome
    to inform the truth on the other hand I’ll certainly come back again.

  2. Hi there, I enjoy reading through your article.

    I wanted to write a little comment to support you.

  3. Daisy said

    Hello friends, how is the whole thing, and what you wish for to say on the topic of this post, in
    my view its in fact remarkable for me.

  4. provillus said

    Truly when someone doesn’t be aware of afterward its up to other people that they will assist, so here it occurs.

Kommentera

 
