Hellbom’s Weblog

Just another WordPress.com weblog

Adèle Teresia och Anna Emilia

Posted by hellbom på 122007000UTC12bUTCTue, 04 Dec 2007 09:18:48 +0000 26, 2007

adele-teresia.jpgDen här flickan är min mormor. Hon heter Adèle Teresia Gustafsson. När fotot är taget vet jag inte men låt oss anta att det är l898. Hon är 16 år, född i Adolf Fredriks församling i Stockholm den 5 september 1882. På Gustav Adolfsdagen den 6 november födde hon en dotter, som sex dagar senare döptes till Anna Emilia. Hon blev min mor.

Än så länge kan jag bara en liten bit av historien, men det började för några år sen när jag satt i  Stadsarkivet och gjorde research för ett jobb. Vad minns jag inte, men det kan inte ha varit så värst inspirerande för jag gjorde en paus och bad att få upp läggen från Allmänna barnhuset för år 1898. Jag visste att min mor tillbringat sitt första levnadsår där.

Det tog inte lång stund att hitta henne. Den första anteckningen var en rapport av rotemannen Elof Ohlsson som på sin inspektionsrunda den 29 november 1898 hade funnit en ung flicka med en nyfödd dotter i Helsingegatan 11 i Vasastan. Han noterade att den unga modern inte var döpt och inte vaccinerad. Hon hade deltagit i konfirmationsundervisning men fått avbryta denna. Varför uppges inte, men det är ju tänkbart att det upptäcktes att hon var gravid. Det framgår inte heller hos vilka hon var inneboende eller vilka hennes föräldrar var.

Till en början vill hon inte avslöja vem fadern är, men så dyker namnet Gabriel Kjäll Gustafsson upp. Det är en bageriarbetare ”hvars vistelseort är okänd”.

Roteman Ohlsson gjorde en hemställan till fattigvårdsnämnden att barnet skulle omhändertas på Allmänna barnhuset på Norrtullsgatan. I sin skrivelse konstaterar han att Adèle ”syns ega hemortsrätt i Stockholm, att hon saknar egna medel och i anseende till moderns ungdom och oerfarenhet samt saknad av inkomst för erforderlig vård och underhåll. Till följd häraf anmäles barnet till fattigvårdsnämndens delegerade för barnavård för erhållande av understöd”.

250 kronor beviljades och den 8 december 1898 togs Anna Emilia om hand på Allmänna barnhuset.

Mödrar som inte kunde betala för intagningen fick tjänstgöra som ammor på barnhuset för sitt eget och andra barn under åtta månader. Adèle slapp detta.

Två läkare undersökte Anna Emilia vid intagningen och fann att det ”oäkta flickebarnet var friskt och utan lyte”.

Den 2 oktober 1899 utlämnades Anna Emilia till skomakaren Johan August Gustafsson och hans hustru Emma Persdotter vid Lustigtorp, Mörkö församling, Strengnes stift.

De utackorderade barnen befann sig under födelsekommunens omsorg fram till 14 års ålder. Fattigvården gjorde regelbundna inspektioner och överlämnade vid ett par tillfällen en omgång kläder. Den 9 juli  1907 fick Emilia (Emy) fem böcker och den 16 november 1912 en ”belöning” på 25 kronor. Därefter var det meningen att barnhusbarnet skulle ge sig ut i livet och klara sig själv.

Men Anna Emilia fick stanna på Lustigtorp. Jag har utgått ifrån att hon blev adopterad men jag är inte längre säker på det.

Under sina sista levnadsår antydde hon ibland att hon hade halvsyskon men jag fäste inte så stort avseende vid det eftersom hon hade en tendens att fabulera. Tidigare hade vi alltid fått höra att hennes mor var dotter till en musikdirektör i Malmö och att fadern var en sjöofficer vid namn Barnekov, som försvunnit på haven.

Det var hennes livslögn och jag tror att hon hade hittat på den för att barnhusbarnet från Lustigtorp skulle kunna hävda sig inför bondungarna i Eneboda skola.

Jag berättade aldrig för henne att jag hade hittat hennes biologiska mor i Stadsarkivet.

Så en dag i oktober 2007 fick jag ett brev från en advokatbyrå som kallade mig till en genomgång av en bouppteckning efter en halvsyster till min mor. Den 18 oktober träffade jag släktingar som jag inte hade haft en aning om. Och det var då jag fick det här fotografiet av Adèle Teresia som tonåring.

Hon var 62 år när hon dog. Då var jag 20.

Hon ser så söt och oskuldsfull ut på fotografiet. Men jag har funderat en del över hennes vandel. I ett flyttningsbetyg från den 12 april 1897 står det ”till äktenskap för ung”. Vad kan det betyda? Hon var fjorton och ett halvt år.

En gammal dam som kände henne lär vara i livet, berättar en nyfunnen kusin. Vi ska söka upp henne. Jag vill veta mera.

2 svar to “Adèle Teresia och Anna Emilia”

  1. Fantastiskt! Själv har jag släktingar som i kyrkböckerna står i snörräta rader utan mystifikationer eller oäktingar någonstans.

  2. Finns det ingen fortsättning på sagan utbrast Tintin och blev mäkta besviken, men snappade snabbt åt sig dom utskrivna A4 arken för allmän högläsning och vidare arkivering i skolans personliga barnpärm.
    Många har nog inte en så spännande släkt som vi har konstaterade den lilla 6 åringen stolt och började ännu en gång rabbla upp släktens historiska meriter både bra och ..Hrum.Dåliga sådana.
    Båda två älskar vi att i timmar frossa i släktens sanna och osanna historier,varsamt vända bladen på gulnande album där okända människor ger oss en liten tjuvtitt på vårat ursprung.Vem kan kvinnan i vit klänning vara vilket liv levde hon? Eller vem är mannen som ser så bister ut? Hade han möjligtvis irretabla magproblem vid fotograferingen eller var han ständigt på gränsen till ekonomisk ruin och sammanbrott? Tyvärr kommer Tintin och jag alldrig att få veta svaren på alla våra frågor men en sak vet vi nu mera. Vår gammelgammel och gammelgammelgammelfarmor eller blir det mormor? Hon hette i vilket fall Adéle Gustavsson och bodde i Stockholm.

    Denna läsning var för oss någonting helt underbart

    Tack så mycket morfar och gammelmorfar från Malin och Tintin.

Kommentera

 
